Mellanledens förbannelse
mars 22, 2017
Lyckas du med detta, lyckas du med allt.
juni 17, 2017
Visa alla

En mördande konkurrens

Idrottsrörelsens största enskild hot är en ökande konkurrens om människors fritid. Detta oavsett om det är betalande publik på matchen eller utövare bland ungdomar. Upplevelseindustrin som idrotten är en del av växer sedan dryga tio år med 1,5 till 2 gånger BNP. Idrotten som helhet har inte vuxit lika snabbt, dvs man har tappat marknadsandelar. Nu har vi mycket tydliga indikationer på att konkurrensen om människors fritid blir än värre de kommande åren.

GUD bestämmer allt, tack och lov inte den vidskepliga modellen som gjort människor onödigt fattiga i ett par tusen år, utan GUD som akronym för Globalisering, Urbanisering och Digitalisering. GUD skapar individualisering, något totalt motstridigt den kollektiva modell idrottsrörelsen levt med i 100 år.

Pokemon Go har nu passerar 15,8 miljarder kilometer promenerade/sprungna av deras användare. Det räcker för att lämna Universum om någon funderar. Det framgår inte hur långt de svenska användarna tagit sig, men långt blir det. Inom fem år kommer det finnas 50 bättre spel på en AR plattform som kombinerar rörelse med kunskap som konkurrerar med Pokemon Go. Att behöva släpa sig till en lokal för att köra ett pass med bra ledare och kamrater runt omkring sig kommer vi kunna göra hemma med VR som metod. Alla cyklister och löpare fortsätter att agera baserat på appar och sociala sidor som talar om för dem när och var de skall cykla/springa.

För alla besöksmål oavsett om det är idrott, kultur, museum eller nöje så går vi mot ett samhälle där konkurrensen om människors fritid blir mördande. Fore warned is fore armed som Winston Churchill sa. Nu vet ni, nu gäller det att beväpna sig med medel som gör att just ert besöksmål är attraktivt i framtiden. Den strategiska utgångspunkten jag anser att alla besöksmål skall ha är enkel att beskriva. En vacker dag i framtiden kommer bara de besökare vi aktivt bearbetat. Ingen kommer av sig själv. Traditionell marknadsföring är redan idag olönsam. Kravet på relevans är extremt. Digital marknadsföring är en modell, men saknar man möjligheten att kommunicera direkt med alla presumtiva besökare så är man körd.

Kravet på relevans för att inte upplevas som spam ökar också. Jag har sedan jag flyttade tillbaka till Sverige gått på Luleå Hockeys matcher i Stockholm. Missade en match 2012 på grund av att DIF inte noterat att jag varje år köpte biljetter på borta sittplats bara Luleås matcher och de därför inte gav mig info. Helt plötsligt hade jag och hustrun bestämt oss för att gifta oss samma kväll som Luleå spelar på hovet. När jag upptäckte krocken så agerade jag som den starka självständiga individ jag ser mig som. Jag struntade i hockeymatchen.

Djurgården torskade intäkter på grund av sin egen oförmåga (Luleå vann kunde jag se i mobilen). De skulle ha blockat den kvällen i min outlook flera månader innan för att säkra mina pengar. Nu hade inte DIF verktygen då, men de har inte återkommit med förslag att jag skall köpa biljett till Luleåmatcher. Nu är det helt plötsligt mitt ansvar att hålla reda på när Luleå spelar i Stockholm. Det är ingen hållbar väg framåt. Varje besöksmål behöver helt nya verktyg för att säkra sina framtida intäkter och besökssiffror. Det skall jag skriva mycket om i framtiden.

När vi nu befinner oss i en samhällsförändring som är större än både övergången från jakt till jordbrukssamhälle (tog ett par tusen år) och från jordbruk till industri (som tog 200 år) som dessutom sker på 30 år så ställs allt vi vet upp och ner.

Jag föreslår att jag och ni alla läsare väljer vinklingen att vi är lyckliga över att vi får vara med i den största förändringen av samhället någonsin.

Men vi måste tänka om.

/Dan Persson